Sayılarla Sigaranın Zararları

Sigara kullanımı en önemli hastalık ve ölüm nedenidir. Her yıl dünya genelinde sigara kullanımına bağlı hastalıklardan kaynaklı ölüm hızı 6 saniyede 1 kişi şeklinde olmaktadır. Dünya genelinde toplamda 8 milyon kişi sigaraya bağlı hastalıklardan ölürken, 1.2 milyon kişi ise pasif içici olmaktan kaynaklı sağlık sorunlarından yaşamını yitirmektedir.

Ülkemizdeki 1 yılda gerçekleşen tüm ölümlerin %4o’ı tütüne bağlı hastalıklar sebebiyle olmaktadır. Daha bariz anlatmak gerekirse 6 dakikada bir kişi bu şekilde kaybedilmektedir. Günde 274 ölüm sigaraya bağlı hastalıklardan kaynaklı olarak gerçekleşmektedir. Oysa Korona salgınında Türkiye’de günlük vefat sayısı yaklaşık 100 kişi olarak bildirilmektedir.

Bağışıklık Sistemi, Beslenme ve Oruç

Ramazan ayı yaklaşırken alışveriş telaşı başlar, iftar ve sahur için seçimler yapılmaya başlanır. Geleneksel, yöresel veya kişisel tercihler yapılabilmektedir. Sadece iki öğün olarak beslenildiği ve uzun süre aç kalındığı için iftar menülerinde abartılı tercihlere yer verilebilmektedir.

Sadece iki öğünde vücudumuz için gerekli besinleri alabilmek için çok dikkatli seçim yapmak uygun olacaktır. Öğünleri oluşturan menüler bol sebze ve meyvelerden oluşur ise bize gereken vitamin mineral ve posayı sağlarlar. Bu sayede halsizlik, yorgunluk hissedilmez ve bağışıklık sistemi güçlenir. Posalı besinler bağırsak florasını dengeli hale getirerek bağışıklığı güçlendirmiye yardımcı olurlar.

Korona Virüs Türkiye İçin Son Bilgiler

Korona virüs yıllardır bilinen bir virüs olmakla beraber insandan insana bulaşması yeni mutasyon formu ile beraber tecrübe ediliyor. Bu form Covid19 olarak adlandırılıyor ve tecrübelerimiz son 3 aya dayanıyor.

Korona virüs çok hızlı yayılabiliyor, çok bilinen bir konu olmadığı için nasıl savaşılacağı konusunda deneyim yeterli değil. Bu nedenle evde kalmak öneriliyor ve çıkılacaksa mutlaka maske kullanmak gerekiyor. Maske konusunda son günlerde zorunluluk getirildi ve toplu taşıma araçlarında dağıtılmaya başlandı. Özellikle evlere PTT kargo ile yollanacağı bildirildi. Böylece mümkün olduğunca bulaşma riski azaltılmaya çalışılıyor.

Tüm sağlık kurulları, üniversiteler, deneyim kazanan hekimler sahada gördükleri vakalarda olumlu gelişme yaratan bilgileri hızla paylaşıyorlar. Bu nedenle hekimler arası iletişim çok hızlı ve gelişmeler tüm ülkelerde hızla uygulamaya geçiyor. Hekimler arasında çok güçlü ve hızlı bir bilgi ve deneyim paylaşımı söz konusu. Deneyimlerin bilimsel temellerini oluşturmak zaman alacak olsa bile acil durum nedeniyle daha önce başka hastalıklarda kullanılmış, etkisi ve yan etkileri bilinen ilaçlar hızla kullanılarak hastaların ölüm oranlarını düşürmeyi başarıyorlar. İvermectin etken maddeli, zaten kullanılmakta bir ilaçla ilgili iyi sonuçlar saptanması ümit oluşturmaktadır. Oseltemavir, favipravir, klorokin, azitromisin, tocilizumab gibi bilinen bazı ilaçlar vakaların durumuna göre tercih edilmektedir. Bu nedenle korona virüsün ülkemize geç gelmiş olması büyük şans ve biz diğer ülkelerde 3 aydır edinilmiş deneyimleri ilk anda uygulayabilmenin avantajını yaşıyoruz.

En Yakın Dostunuz Sigara Gerçek Dostumuz Mu?

Seviniriz içeriz, üzülürüz içeriz, keyifli anlarımıza da hüzünlü anlarımıza da ortak ederiz sigarayı. Hayatımızın anlamı arkadaşımız dostumuz olur bazen. Bırakınca boşluk hissedeceğimizi düşünürüz, elimizi nasıl meşgul edeceğimizi şaşırırız, sinirli olmaktan ve kilo almaktan korkarız bırakınca. Böyle anlarda bırakmaktan vazgeçer içmeye devam etmeyi seçeriz. Zararları bizi bulmaz sanırız, herkes kanser olmuyor ya deriz, zararı olursa düşünürüm diye geçiştiririz.

Peki dostumuzu daha yakından tanımak ister miyiz, buna hazır mıyız?

Sigara dumanı 70’den daha fazla kansere neden olan madde içerir ve dumanı soluduğumuzda bu kimyasallar akciğerlerinize girerek tüm vücuda yayılır. Atabilecek miktarın üstünde olması sebebi vücutta hasara neden olur. Sadece akciğer değil mesanenin içinde olduğu pek çok uzak organ kanserlerine de sebep olabilmekte veya olmasını kolaylaştırmaktadır.

Dünyada en çok ölüm sebepleri arasında olan kalp damar hastalıklarını kolaylaştırıp, akciğer hastalıklarına neden olup, diğer organlara taşınan oksijeni azalttığı için organ işlev bozukluklarına neden olmaktadır.

Sigara kullanıcıların yarısı eninde sonunda kanserden ya da sigaradan kaynaklanan diğer hastalıklar nedeniyle ölür. Ayrıca sigara kullanıcılarının dörtte biri orta yaşlarda, 35 ve 69 yaşları arasında ölmektedir.