Alerji Nedir?

Alerji, bağışıklık sisteminin, aslında zararlı olmayan bazı maddelere karşı verdiği aşırı reaksiyondur. Bu reaksiyonlara alerji buna yol açan maddelere alerjen denir. Alerjen denilen maddeler, bağışıklık sistemimizle temas ettiğinde vücut önce belleğe kaydeder sonra buna karşı aşırı miktarda koruyucu madde (antikor) üretir. Bu duruma hastada tekrarlayan temaslarda alerjiye yol açar.

Alerjen maddeler solunum yolu ile alınabildiği gibi, ciltten temas ya da yiyecek şeklinde ağızdan da alınabilir. Bu maddeler alerjik reaksiyon gelişebilmesi için vücuda daha önceden girmiş olmaları gerekir. Yani vücudun bağışıklık sisteminin bu maddeyle daha önce karşılaşması, bunlara duyarlı hale gelmesi gerekir. Daha sonraki karşılaşmalarda hızla reaksiyon gelişir, vücuttaki mast hücrelerinin alerjenler aracılığı ile parçalanması sonucunda histamin denilen madde açığa çıkar. Histamin tüm alerjik reaksiyonlardan sorumludur.

Alerjik reaksiyonlar tek tip değildir, birçok yolla ortaya çıkarlar. Vücudun değişik bölümlerinde meydana gelebilirler ve çeşitli şiddette olabilirler. Solunum yollarında bahar alerjisine, deride ürtiker, kontakt dermatit gibi pek çok reaksiyona neden olabilir.

Alerjik bir bünyesi olan kişilere de atopik kişiler denir. Bağışıklık sistemimiz bir kere allerjen maddeyle karşılaştığında ve hafızasına aldığında her tekrarlayan temasta aynı reaksiyon oluşur.

Alerji, genetik sebeplere bağlı olsa da ortaya çıkışında çevresel faktörlerin de etkisi vardır. Sadece alerjiye yatkın olmak yeterli değildir. Ne kadar çok alerjenlere maruz kalınırsa, alerjik hastalıklar o kadar çok ortaya çıkar. Ayrıca mevsimler de alerjinin ortaya çıkmasında önemli rol oynamaktadır. Çünkü her mevsimde görülen alerjenlerin yoğunluğu değişmektedir.