İnsülin Direnci

Image

İnsüline verilen yanıtın azalması ve hücrelerin insülini yeterince kullanamaması anlamına gelir. Görevlerin aksamaması için pankreas daha fazla insülin salgılamaya çalışırken gün gelir pankreas daha fazla salgılayamaz hale gelir.

İnsülin direnci geliştiğinde hücrelere glikoz giremez ve kanda yükselir. Gizli şeker olarak adlandırılan bu durum zamanla şeker hastalığına dönüşmektedir.

İnsülin direncinin zemininde genetik yatkınlık olsa da en önemli sebep sağlıksız beslenmedir. Bir de hareketsizlik varsa risk yükselir. Riski artıran sebepler arasında vücut kitle endeksi 25kg/m2 nin üzerinde olması, bel çevresinin kadınlarda 80 cm erkeklerde 94 cm den fazla olması sayılabilir.

Hatırlama ve konsantrasyon zorluğu, yemeklerden sonra uyku hali, kolay kilo alma ve zor kilo verme, tatlı yeme isteği, karın bölgesinde yağlanma insülin direncinin işaretleridir. Tansiyon yüksekliği, akş , trigliserid, kolesterol düzeyinde yükselme tespit edilebilir.

İnsülin direnci şeker hastalığının erken evresi gibidir. Artmış kan basıncı, pıhtılaşmaya yatkınlık ve kalp damar hastalıklarında artış görülür. Bel çevresinin fazlalığı, trigiliseridin 50mg/dl nin üzerinde olması, HDL düşük olması, tansiyon yüksekliği, kan şekerinin 100 ün üzerinde olması gibi belirtilerden 3 tanesinin varlığı metabolik sendrom olarak tanımlanır.