Aşırı Terleme Tedavisi

Radyofrekans İle Terleme Tedavisi
Fokuslu Ultrason ile Terleme Tedavisi
Nd Yag Lazer ile Terleme Tedavisi

Aşırı Terleme Nedir ve Nasıl Oluşur?

Ortam sıcaklığı veya vücut ısısı yükseldiğinde dokularda hasar riski oluşmaktadır. Yüksek ısı dokular için tehlike oluşturmaktadır. Bu hasarı önlemek ve vücut ısısını dengelemek amacı ile vücutta bulunan milyonlarca ter bezleri devreye girmektedir. Terleme vücut ısısını düşüren hayat kurtarıcı bir mekanizmadır.

Spor yaparken, ateşli hastalık geçirirken, menopozda, hormonal değişim durumlarında ve bazı hastalıklarda terleme vücudun ısısını düşüren doğal bir süreçtir. Ortam çok sıcakken terleme devreye girerek vücut ısısını düşürür. Bu koşullar olmadan, ideal koşullarda terleniyorsa veya gereğinden fazla terleme söz konusu ise hiperhidrozis adı verilmektedir. Aşırı ve gereksiz terleme kişiyi çok rahatsız etmekte ve sosyal hayatta tedirgin olmasına neden olmaktadır.

Aşırı terleme tüm vücutta yaygın olabilirken sadece koltuk altında, el ve ayaklarda bölgesel olarak da yaşanabilmektedir.  Ter bezlerinin yer aldığı tüm bölgelerde terleme yaşanabilir.  Ter bezleri, ekrin ve apokrin bezler olmak üzere farklı özellikler sergiler ve farklı yerlerde bulunmaktadırlar. Ekrin ter bezleri vücudun her tarafında dağılım göstermekle beraber el, ayak, koltukaltı, alın bölgesinde daha yoğundur.  Apokrin bezler koltukaltı, genital bölge ve meme başında en sık bulunur.

Genel terleme tüm vücutta yaygın olan ekrin bezlerin aşırı çalışmasına bağlı olarak gerçekleşmektedir. Bazı hastalarda farklı nedenlerle terleme artışı olurken bazı hastalarda sebepsiz olarak terleme sorunu yaşanmaktadır.

Aşırı terleme olan bölgede ayrıca bakteriler çoğalırsa bunlara bağlı olarak koku oluşabilmektedir. Hem giysilerin ıslanması hem de koku birleşince sosyal hayatı zorlaştırmaktadır.

Aşırı Terlemenin Nedenleri

Ter bezlerinin çalışmasını kontrol eden sempatik sinir sistemi ve ona bağlı sinirlerin uçlarındaki kolinerjik reseptörlerdir. Sempatik sistemin fazla uyarılması ile terleme artmaktadır. Normal koşullarda sempatik sinir sistemi, hava sıcaklığına bağlı olarak vücudun ısısını sabit tutabilmek için ter salgılamaya neden olur. Aynı sistem çok yüksek seviyede çalıştığında koltuk altlarında, el ve ayaklarda, tüm vücutta aşırı terlemeye neden olur.

Aşırı terlemenin en sık nedenleri arasında stres ve heyecan yer almaktadır. Stres anlarında ellerde damlayacak boyutta terleme artışı olabilmektedir. Böyle bir terleme daha çok stres yaratmakta ve kısır döngü oluşmaktadır. Genellikle eller ve ayaklar birlikte terlerler. En sık terleme sorunu yaşanan bölgeler eller ve ayaklardır. Öğrencilerde sınav stresi sıklıkla terleme artışına neden olabilmektedir. Bazı meslek gruplarında, kuaförlerde, aletle çalışanlarda elden alet kaymasına neden olması, sosyal hayatta ıslak ellerin yarattığı tedirginlik sorunun önemini artırmaktadır.

Terlemenin miktarı çok değişkenlik gösterebilmektedir. Beslenme şekline, sağlık durumuna, kullanılan ilaçlara, stres durumuna, hormonal dengemize bağlı olarak farklı tablolar oluşabilmektedir.

Aşırı terlemeyle beraber görülen hastalıkların varlığı araştırılmalı ve nedene yönelik terapi planı oluşturulmalıdır. Terlemenin beraber olduğu hastalıklar:

• Hipertiroidi (tiroid bezinin aşırı çalışması)
  • Şişmanlık
  • Diyabet (şeker hastalığı)
  • Hipoglisemi (kan şekeri düşüklüğü)
  • D vitamini ve kalsiyum eksikliği
  • Böbreküstü bezi hastalıkları
  • Kalp yetmezliği
  • Menapoz
  • Nörolojik hastaıklar
  • Psikiyatrik hastalıklar

Bu hastalıklar söz konusu ise mutlaka tedavisi düşünülmeli ve terlemenin tedavisi ile birlikte yürütülmelidir.

Kullanılan bazı ilaçlar terlemeye neden olmaktadır. Çok sık kullanılan ağrı kesiciler (naproksen, ibuprofen, parasetamol), antibiyotikler,  kalp ve tansiyon ilaçları, kemoterapi ilaçları, endokrin ilaçları, kan hastalıkları ilaçları, mide ilaçları terleme sebepleri olabilir.

Bazen de ortam sıcaklığı normal iken, hareket etmeden, stres olmadan  sebepsiz olarak aşırı terleme yaşanabilmektedir. Aniden ve bol miktarda terleme kişilerde sosyal olarak tedirginlik yaratmaktadır. Tedirginlik çok fazla olduğunda sosyal fobi ve özgüven eksikliğine neden olabilmektedir.

El, Ayak Terlemesi

Bölgesel terleme en sıklıkla koltuk altlarında, ellerde ve ayaklarda görülür. Tek tek olabildiği gibi hepsinin birlikte olma olasılıkları mevcuttur.

El terlemesi en rahatsız eden form olmaktadır. Hafif nemlilik boyutundan damlayacak kadar fazla olabilecek değişik şiddette seyredebilir. Çocuk yaşlarda başlar ve yıllarca sürebilir. Ergenlikte artar ve erişkinlikte de devam edebilir. Öğrencilerin ödev yaparken ve sınava girdiklerinde kağıtların ıslanmaları ile sorun yaşanmaktadır. Kuaförler, garsonlar, birebir müşteri ile çalışan mesleklerde ellerdeki ıslaklık çok önemli olmaktadır.

Ayak terlemesi genellikle el terlemesi ile birlikte görülmektedir. Ayakların ayakkabı içinde ıslak kalması hem ayağın nemli kalmasına hem de kokuya neden olmaktadır. Nemlilik nedeni ile ayaklarda kolayca mantar hastalığı oluşabilmektedir. Sandalet ve terlik giyilmesi eziyete dönüşmektedir.

El ayak terlemesi genellikle aile bireylerinde görülebilmektedir. Çoğunlukla hastalığa bağlı olmayıp daha çok ailevi seyir gösterir. Sempatik sistemin aşırı çalışması söz konusudur. Hipotalamus ve ısı düzenleme reseptörlerinin doğru çalışmaması rol oynamaktadır.

El ayak terlemesi olan hastalarda terlemeye eşlik eden taşikardi, soğuğa bağlı damarlarda vazokonstrüksiyon oluşma cevabında artış rastlanmaktadır.

Koltuk Altı Terlemesi

Ergenlikle beraber koltuk altı bezlerinde terleme fonksiyonu artmaktadır. Yetişkinler için sıcak havada yaz aylarında terlemenin en fazla yaşandığı bölgedir. Bakteri üremesi olduğunda koku ile beraberdir. Yaz aylarında daha da belirginleşir ve giysilerde kötü görünüm sergilemektedir. Giysilerin ıslanması ve giysilerde leke kalabilmesi tedirginlik yaratarak rahatsız etmektedir.

Terlemenin Botilinum Toksin İle Tedavisi

Terleme sempatik sinir sisteminin aşırı uyarısı ile olmaktadır. Sinir ucundan salgılanan asetilkolin ter bezlerinden ter salgılanmasını uyarmaktadır. Asetilkolini bloke eden botilinum toksin ile terleme tedavisi çok başarılı sonuç vermektedir. Yapıldığı alanda ter bezlerine uyaranı engelleyerek hızla düzelme şansı yaratmaktadır.

Terleme birkaç gün içinde azalmaya başlamakta ve başarı oranı yüksek olmaktadır. Uygulama bir seansta ve kısa sürede tamamlanmaktadır. Etkisi yaklaşık 3-6 ay sürebilmektedir. Yaz yaklaşırken uygulandığında yaz aylarının rahat geçirilmesi sağlanmaktadır.

Koltuk altına, el ve ayaklara uygulanabilmektedir. Uygulama kolay ve pratik olabilmekte ve sonuçları hızla görülebilmektedir. Başarı oranı yüksek ve etki süresi memnun edici düzeydedir.

Öncelikle yapılacak alan antiseptik solüsyon ile temizlenir. Enjektör ile botilinum toksin belli aralıklarla deri içine enjekte edilir. İşlem öncesi uyuşturma işlemi yapılabilir. İşlem kısa sürede tamamlanır. Birkaç gün sonra etkisi başlar ve 10 gün içinde maksimum etkiye ulaşılır. Etkisi yaklaşık 3-6 ay sürebilmektedir.

Radyofrekans İle Terleme Tedavisi

Fraksiyonel radyofrekans cihazları cildin değişik katmanlarına ulaşabilecek şekilde tasarlanmıştır. 1-2-3 mm derinliklere atış yapabilme özellikleri sayesinde farklı sorunlara çözüm oluşturabilmektedirler. Derinin her katmanına altın iğne uçlar sayesinde ulaşarak uçlarından iletilen radyofrekans ile deride ısınmaya neden olmaktadır.

Deride ısınma ve bunun yarattığı etki ile farklı yararlar sağlanmaktadır. Deride kollajen ve elastik liflerin yenilenmesi, gözeneklerde sıkılaşma, gençleşme, sarkmanın giderilmesi gibi etkiler sağlanabilmektedir. Ekrin ve apokrin bezlere ulaşan radyofrekans ısınma etkisi ile bezlerin azalması ve terlemenin kontrol altına alınması sağlanmaktadır.

Uygulama 1 ay aralarla yapılmaktadır. Etkisi 2 ayda görülmeye başlanır. Seanslarda derinin değişik katmanlarına birkaç kez uygulama yapılır. İşlem sonrası hafif bir kızarıklık olabilir ve kısa sürede düzelmektedir. Oldukça kolay uygulanan bu yöntemin hiç yan etkisi bulunmamaktadır. Pratik kolay uygulanabilen ve kısa sürede etki edebilen bir tedavi şeklidir. Acısız olması tercih sebebi olmaktadır.

Fokuslu Ultrason ile Terleme Tedavisi

Ses dalgalarının belli yoğunlukta odaklanması ile yapılan uygulamada deride belli oranda kontrollü bir ısınma sağlanmaktadır. Isınmanın etkisi ile ter bezlerinde sıkılaşma küçülme ve azalma olması hedeflenir. Güvenli olarak uygulanabilen, konforlu, kısa süren ve acısız bir uygulama şansı vermektedir.

Uygulama neredeyse hiç acısız denebilecek kadar rahat bir uygulamadır. Sonrasında kızarıklık olmaz, deride görülebilecek hasar oluşmaz. Konforlu ve rahat bir uygulama olarak tercih sebebi olabilir. Her mevsim uygulanabilir. Geniş alanlara uygulamakta sorun yoktur.

Fokuslu ultrason uygulamasında yan etki oluşmaz. Gerektiği kadar ve istenilen alanlarda kullanılabilmektedir. İşlemden hemen sonra günlük hayatına devam edebilir.

Etkisi yaklaşık 1 ay sonra başlar. Giderek artan etki ile devam eder. Uygulama istenilen sonuç elde edilene kadar tekrarlanabilir. 2-3 seans yeterli olmaktadır.

Nd Yag Lazer ile Terleme Tedavisi

Nd yag lazerler yıllardır güvenle kullanılmaktadır. Deri üzerinde farklı etkilere sahip bu lazerler ile çeşitli tedavi seçenekleri uygulanabilmektedir. Terleme azaltılması da bu etkilerden bir tanesidir. Ekrin ve apokrin bezlerinin azaltılması amacı ile kullanılmaktadır.

Nd yag lazer güvenli uygulama şansı vermektedir. Yan etki oluşmaz ve hemen sosyal hayata geri dönüş olanağı sunmaktadır. İşlem sonrası kızarıklık, soyulma ve hasar olma riski olmadığından konforlu bir uygulamadır.

Seanslar arası 1 ay olmak üzere birkaç seans uygulanabilmektedir. Ekonomik, konforlu, güvenli ve etkili bir yöntemdir. Her cilt tipinde uygulama şansı tanımaktadır.

Ter bezlerinin kanallarında ve gözeneklerde sıkılaşma sağlar. Terbezlerinin çalışmasının normale dönmesi sağlanarak aşırı terleme kontrol altına alınır. Sonuç istenilen noktaya gelene dek tekrarlanabilir. Genellikle 3-4 seans yeterli olmaktadır.